تفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال

اگر قصد خرید بروشور، تراکت، کارت‌های تجاری، پوستر و یا دیگر موارد این چنینی را دارید، حتما می‌دانید که طراحی مناسب، رنگ و چاپ باکیفیت از موارد بسیار مهم هستند. در این میان حتی اگر تمامی این موارد را هم با دقت بررسی کنید همچنان تصمیم مهم دیگری باقی می‌ماند و آن هم انتخاب بین روش‌های چاپ یعنی چاپ دیجیتال و چاپ افست محصول مورد نظر است.

چاپ دیجیتال و چاپ افست هرکدام دارای فرآیند مخصوص به خود، مزایا و معایبی هستند. بدین تریتیب در این مقاله به بررسی تفاوت‌های بین این دو روش چاپی و جزئیات هرکدام می‌پردازیم.

 

چاپ افست

چاپ افست، رایج‌ترین روش، برای چاپ محصولاتی است که دارای تیراژ بالا هستند. چاپ روزنامه بر روی رول‌های بزرگ کاغذ نمونه‌ای از چاپ افست است.

فرآیند کار چاپ افست بدین صورت است که ابتدا در بخش لیتوگرافی، براساس طرح اولیه، صفحاتی از جنس آلومینیوم در قالب زینک (پلیت) ساخته می‌شود. با توجه به این‌که در این روش چاپی از سیستم رنگی CMYK استفاده می‌شود به طور معمول برای طرح‌ها چهار زینک مجزا برای هر رنگ ساخته می شود. البته در برخی موارد یک زینک دیگر برای ترکیب رنگ خاص دستی نیز تهیه می‌گردد.

پس از تهیه هر کدام از این زینک‌ها می‌بایست آن‌ها را جداگانه در قسمت برج‌های رنگی دستگاه چاپ قرار داد. در این حالت هر زینک از یکی از چهار رنگ CMYK تغذیه می‌کند. با عبور کاغذ از رول‌های آغشته به رنگ در هر قسمت، رنگ مربوطه و متناسب با درصدهای رنگی طرح اولیه بر روی کاغذ منتقل می‌گردد تا در آخرین قسمت تصویر نهایی حاصل شود.

در تصویر و فیلم زیر مراحل کار به صورت گرافیکی جهت درک بهتر نمایش داده شده است.

در ادامه به بررسی مزایا و معایب چاپ افست می‌پردازیم.

مزایای چاپ افست

  • می‌توان از انواع متنوعی از کاغذها برای چاپ استفاده کرد.
  • امکان چاپ با تیراژ بالا و هزینه پایین وجود دارد.
  • کیفیت چاپ بسیار بالا است.
  • در این روش، علاوه بر سیستم ۴ رنگ (CMYK) می‌توان از رنگ‌های ساخته شده‌ی دیگری هم استفاده کرد.

 

معایب چاپ افست

  • برای چاپ محصولات با تیراژ پایین مقرون به صرفه نمی‌باشد.
  • به دلیل نیاز به تهیه‌ی زینک و پلیت، عمل چاپ زمان بر خواهد بود.
  • زمانی که اپراتور اطلاعات را برای دستگاه چاپ تعریف می‌کند، پس از شروع کار دستگاه، دیگر امکان تغییر اطلاعات وجود نداشته و تا پایان کار، اطلاعات اولیه به همان صورت چاپ می‌شود.

 

چاپ دیجیتال

نوع دیگری از چاپ که بسیار رایج است چاپ دیجیتال می‌باشد. در این نوع چاپ، مراحل زمان‌بر و پیچیده‌ی چاپ افست وجود ندارد و یکی از آسان‌ترین روش‌های چاپ است. در چاپ دیجیتال، جوهر به طور مستقیم بر روی سطح منتقل می شود.

از طرف دیگر، چاپ دیجیتال می‌تواند فقط در رنگ‌های سیاه و سفید و CMYK چاپ شود و قادر به چاپ رنگ‌های واقعی مانند پنتون یا HKS نیست. اگر کار چاپی شما نیاز به مطابقت کامل پنتون داشته باشد، چاپ دیجیتال گزینه مناسبی نخواهد بود.

پرینتر لیزری و چاپگر جوهرافشان نمونه‌ای از چاپ دیجیتال هستند. چاپخانه ها هم از همین دستگاه فقط در سایز بزرگتر، سریع‌تر و دقیق‌تر استفاده می‌کنند.

مزایای چاپ دیجیتال

  • چاپ دیجیتال یک فرآیند سریع است.
  • در تیراژ پایین مقرون به صرفه است. هزینه‌ی هر چاپ دیجیتال ثابت و مشخص می‌باشد و در تعداد بیشتر تفاوتی ایجاد نمی‌شود.
  • امکان تغییر اطلاعات در نسخه‌های مختلف وجود دارد. به عنوان مثال برای چاپ کارت دعوت، در روش دیجیتال این امکان وجود دارد تا برای افراد مختلف با مشخصات متفاوت کارت‌ها را در تعداد مورد نظر چاپ کنید.

 

معایب چاپ دیجیتال

  • توان چاپ کمتری بر روی متریال‌های مختلف دارد.
  • چاپ دیجیتال از رنگ‌های استاندارد استفاده می‌کند.
  • در مقایسه با چاپ افست کیفیت بالاتری دارد.
  • برای محصولات چاپی بزرگتر و در تیراژ بالا هزینه‌بر است.

 

در ادامه به بررسی سوالات مختلفی که ممکن است نسبت به انتخاب یکی از این دو روش رایج چاپ مطرح گردد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

چگونه می‌توان بین چاپ افست و دیجیتال، روش مناسب را انتخاب کرد؟

چاپ دیجیتال و چاپ افست را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دادیم؛ با این وجود ممکن است همچنان این سوال برایتان مطرح باشد که مناست‌ترین روش برای کار چاپی شما کدام است؟ به همین دلیل در ادامه‌ی این مقاله به بیان نکات و سوالات خاصی که می‌تواند به شما در این انتخاب کمک کند می‌پردازیم.

 

1- حجم:

حجم پروژه شما به چه میزان است؟

اگر پروژه شما بزرگ بوده و تیراژ بالایی دارد، چاپ افست مناسب است و به شما محصول چاپی با کیفیت و با هزینه‌ی کمتری را ارائه می‌دهد.

 

2- زمان:

آیا عجله دارید؟
اگر قصد چاپ در لحظه‌ی آخر را دارید از چاپ دیجیتال استفاده کنید، در چاپ افست به دلیل تهیه‌ی زینک و پلیت زمان بیشتری مورد نیاز است.

 

3- متریال سطح چاپ شونده:

قصد چاپ بر روی چه متریالی را دارید؟

آیا قصد دارید کارت تجاری با متریال خاصی چاپ کنید؟ یا قصد دارید کار چاپی در اندازه و برش خاصی داشته باشید؟ چاپ دیجیتال نسبت به قبل منعطف‌تر شده است اما هنوز هم به پای چاپ افست نمی‌رسد. چاپ افست توان چاپ بر روی متریال‌های مختلف در سایز و برش‌های گوناگون را دارد.

 

4- رنگ:

آیا رنگ خاصی مد نظر شما است؟

اگر رنگ خاصی برای پروژه شما لازم است و نیاز دارید که از سیستم تطابق پنتون استفاده کنید چاپ افست را انتخاب کنید زیرا چاپ دیجیتال تنها بهترین رنگ مشابه را به شما ارائه می‌دهد.

 

5- نمونه‌ی اولیه:

آیا باید نمونه‌های اولیه‌ی خود را مشاهده کنید؟

اگر قصد دارید که پیش از ادامه‌ی چاپ پروژه‌ی خود در ابتدا نمونه‌ی چاپی اولیه را ببینید تا از کیفیت و استانداردهای مورد نظر اطمینان حاصل نمایید، چاپ دیجیتال برتری دارد. زیرا در چاپ افست، به دلیل تهیه‌ی صفحه و ترکیب رنگی، ارائه‌ی نمونه‌ی رنگی برای شما خیلی هزینه‌بر خواهد بود.

 

گرچه سلایق فردی نقش مهمی دارند، اما با دانستن تفاوت‌های بین چاپ دیجیتال و چاپ افست می‌توانید تصمیم صحیح‌تری برای انتخاب چاپ خود بگیرید. اگر هنوز هم در این انتخاب دچار تردید هستید و نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید از طریق شماره 41915-021 با کارشناسان فروش چاپ آقا تماس حاصل فرمایید.