آینده صنعت چاپ با چاپ دیجیتال به کدام سمت می‌رود؟

روش های چاپ متداول لترپرس، لیتوگرافی افست، گراور، اسکرین و چاپ فلکسو و در مجموع چاپ آنالوگ؛ امروزه با طیف وسیعی از روش های چاپ دیجیتال ادغام شده است. این منجر به انتقال کار چاپی از چاپ متداول به چاپ دیجیتال شده است، اما همچنین باعث تغییر در ماهیت چاپ متداول نیز شده است. در نتیجه امکان ندارد که یک روش را بدون توجه به دیگر روش ها در نظر گرفت. این مقاله بر روی چاپ دیجیتال تمرکز خواهد کرد، اما با در نظر گرفتن چاپ متداول در برخی موارد.

چاپ متداول با چالش های متعددی رو به رو است. این مقاله به رقابت بین عرصه دیجیتال و چاپ به عنوان حامل اطلاعات می پردازد، اما کافی است که بگوییم این رقابت باعث کاهش تقاضا برای مواد چاپی می شود. یک جریان کاری گرافیکی مدرن تمامی جنبه های چاپ را در بر می گیرد. تصمیم گیری در مورد روش چاپی بر اساس کاری است که باید انجام شود و امکاناتی که چاپخانه در اختیار دارد.

در بسیاری از چاپخانه ها، یک چاپچی هر دو دستگاه چاپ دیجیتال و ماشین های متداول آنالوگ چاپ را اداره می کند و علاوه بر این، امور پیش از چاپ و پس از چاپ را نیز انجام می دهد. مهارت های لازم برای انجام چنین کاری شامل عوامل درگیر چاپ، پیش از چاپ و مهارت های پس از چاپ می باشد. در نتیجه سطح دانش و مهارتی افراد کاربر نقش مهمی را ایفا می کند. با توجه به این که سیستم های آموزشی و بازار کار متفاوت هستند در هر کشوری ارتقای سطح دانش اپراتورها به شیوه متفاوت اجرا می شود. ما در چاپخانه های با ابعاد کوچک و متوسط شاهد ادغام بیشتری میان فرآیندها هستیم. به این ترتیب که هر گارگر نیاز به تخصصی کمتری دارد، زیرا کل کار به تناسب بزرگی و یا کوچکی آن توسط عمده افراد انجام می شود.

در این مورد روش سنتی تقسیم فرآیندهای چاپ در پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ که هر یک کسب و کار و مهارت خود را می طلبد از اهمیت کمتری برخوردار خواهد بود. با توجه به گرایشات چاپ دیجیتال، استفاده گسترده تری از ماشین های ترکیبی پیش بینی می شود. به عنوان مثال، ماشین آلات چاپ افست با تجهیزات صحافی و یا عملیات تکمیلی در ترکیب با واحدهای چاپ دیجیتال برای شخصی سازی کارهای چاپی و غیره. همانطور که در این گزارش ذکر خواهد شد، صنعت چاپ متداول با چالش های مختلف روبه رو است. یکی از این چالش ها بر پایه تکنولوژی چاپ استوار نبوده، بلکه به سازماندهی، جریان کاری و نحوه انجام امور چاپ مربوط می شود.

چاپ در قرن ۲۱ به طور خلاصه

مصرف کاغذ به احتمال زیاد در سطح جهانی افزایش می یابد. این افزایش در اقتصادهای در حال ظهور، یعنی به طور عمده در خارج از اروپا خواهد آمد. در اروپا، احتمال کاهش چاپ وجود دارد. بسته بندی رشد قابل توجهی خواهد کرد. در این حوزه نیز اقتصادهای نو ظهور رشد چشمگیر را شاهد می باشند.

 – غذا بدون بسته بندی به سرعت فاسد می شود. برآوردها نشان می دهد که هر سال ۱/۳ میلیارد تن به عنوان ضایعات در مسیر تولید کننده تا مشتری معلوم می شود. بسته به منطقه از ۲۰ درصد تا بیش از ۶۰ درصد از مواد غذایی موجود به دلیل بسته بندی نامناسب تبدیل به زباله می شوند.

بسته بندی می تواند این ضایعات را به میزان قابل توجهی کاهش داده و با شرایط پایدار توزیع گسترده آن را میسر نماید با توجه به شیوه زندگی در کشورهای اروپایی و ساختار صنایع مرتبط، اتفاقاتی از این قبیل کمتر رخ می دهد و کماکان سهم صنعت چاپ در حوزه نشر کمتر و در حوزه بسته بندی امکان رشد خواهد داشت.

قیمت و ظرفیت ها

سالهاست که قیمت خدمات چاپی کاهش رفته است. دلایل مختلفی برای کاهش قیمت وجود دارد، ظرفیت بیش از حد و شرکت هایی که برای کار سود آوری تلاش زیادی می کنند، یکروی سکه است و افزایش بهروری و کارایی یک روی دیگر این سکه.

دلایل کمی برای باور آنکه قیمت چاپ افزایش خواهد یافت وجود دارد، اما عمده دلیل نشان از سقوط قیمت دارند حجم تولیدات چاپ رو به کاهش است. اکثر سفارشات چایی کم تیراژ هستند و این روند ادامه هم خواهد یافت.

توسعه چاپ متداول

 چاپ متداول در ضمن برآورده ساختن تقاضای بازار با رقابت چاپ دیجیتال برای افزایش بهینگی تمامی فرآیندها مواجه شده است. جریان کار، زمان آماده سازی و ضایعات کاهش یافته است. این روند از حوزه چاپ تجاری و تبلیغاتی کاملا محسوس است.

 دیجیتالی کردن جریان کاری چاپ و گرافیک جریان کاری گرافیک کاملا دیجیتال منجر به ایجاد فرصت های جدید برای حوزه های مختلف صنعت چاپ شده است.

امروزه اقلام چاپی به گونه ای تولید می شوند که فرایند تولید محتوا و سفارش گذاری را کاملا از چاپ واقعی جدا کرده است. هر مشتری می تواند محتوای کار خود را برای چاپ به هر چاپکاری ارسال نماید و تمام تراکنش بین مشتری و چاپ کار را می توان در اینترنت اجرا کرد. آنها هیج ظرفیت چایی ندارند اما با حضور در اینترنت و استفاده از ظرفیت چاپی سایر مراكز کسب و کار می نمایند.

وب به چاپ

 این مدل کسب و کار با یک گام فراتر، شروع جریان کاری را با کامپیوتر مشتری پیش برده است. بسیاری از راهکارهای مختلف برای شرکت های کوچک و بزرگ وجود دارد جوهره این امر صرفا چاپ نیست. بلکه محرک های تکنولوژیک راهکارهای چاپ و جریان کاری ست.

چاپ دیجیتال

 اگر چه ماشین های چاپ دیجیتال را می توان در بسیاری از محیط ها، از خانه های خصوصی به کارخانه های صنعتی بزرگ به کار گرفت، اما تنها تمرکز این مقاله بر روی چاپ دیجیتالی است که در محیط تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. این به این معنی است که چاپ خصوصی در نظر گرفته نشده است و شامل همه نوع چاپگر اداری و خانگی نمی شود

تکنولوژی چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال می تواند با توجه به معیارهای مختلف گروه بندی شود. اولین تقسیم بندی بين چاپ با فرم ثابت و دومین گروه چاپ بدون یک فرم است. اولی یک فرم ثابت را چندین بار باز تولید کرده و دومی چاپ های فردی و شخصی سازی شده را برای هر چرخه چاپ تولید می کند. به طور خلاصه یکبار پردازش (Rip) و چاپ های متعدد و با یکبار پردازش (RIP) و یک بار چاپ.

چاپ جوهر افشان بخش بزرگی از چاپ دیجیتال را به خود اختصاص داده است. به گونه ای که دستیابی به سرعت بالا، کیفیت مناسب و در عین حال شخصی سازی شده را میسر کرده است. هر دو دستگاه چاپگرهای رایج جوهرافشان و تکنولوژی نوین Primefire 106 هایدلبرگ از تکنولوژی جوهر افشان بهره می گیرند

کیفیت

 کیفیت چاپ می تواند در چاپ دیجیتال بالا باشد(نزدیک به کیفیت چاپ افست). این دیگر یک مسئله بزرگ نیست.

خروجی

 فرآیند چاپ دیجیتال از چاپ متداول به مراتب کندتر است. البته سرعت ماشین های صنعتی چاپ دیجیتال در حال افزایش است. این یک چشم انداز غلط است که فقط در حجم و سرعت چاپ را بسنجیم.

گردش کار

چاپ دیجیتال با تقاضای سفارشات کم تیراژ نیاز به یک جریان کار هوشمند و اتوماتیک از چاپ تا عملیات تکمیلی دارد. جریان های کاری مبتنی بر JDF قادر به اتصال اکثر دستگاه های چاپ را با بیشتر تجهیزات تکمیلی در خط یا خارج از خط هستند به طوری که کلیه عملیات اتوماتیک صورت پذیرد. امروزه بکارگیری جریان کاری دیجیتال در چاپ متداول نیز تبدیل به یک الزام شده است.

تولید کنندگان ماشین چاپ

در میان بسیاری از تولید کنندگان ماشین های چاپی پیشرو، می توانیم روند همکاری جدیدی را با ارائه دهندگان تکنولوژی دیجیتال ببینیم. به عنوان مثال، همکاری بین هایدلبرگ و فوجی و بزرگانی دیگر که منتج به عرضه نسل نوینی از ماشین های چاپ در حوزه تجاری (Versafire)، حوزه عملیات تبدیلی و صنعتی چاپ لیبل  (Labelfire) و در حوزه چاپ تجاری و بسته بندی (Primfire)  و چاپ چهاربعدی (Omnifire) شده است.

تجزیه صنعت  

با توجه به چاپ دیجیتال، وضوح مرزبندی بخش های صنعت ناپدید شده است. رد پای چاپ دیجیتال را در بخش های مختلف صنعت شاهد هستیم از چاپ تزیینی و دکوراتیو (به عنوان مثال کاغذ دیواری)، صنایع نساجی و پوشاک.

همچنین ما می توانیم نقش آن را در بخش هایی از فناوری اطلاعات و ارتباطات بیابیم. امروزه مرز تکنولوژی، محصولات و بازار محو شده است و خط تقسیم پررنگ بین بخش ها در بسیاری موارد ناپدید شده است.

انقلاب صنعتی چهارم

 انقلاب صنعتی چهارم، اینترنت صنعتی یا هر نامی که برای توسعه استفاده می شود، بر تمامی بخش های صنایع چاپ تاثیر می گذارد. این فراتر از محدوده این مقاله بوده و در این مجال نمی گنجد و صرفا به عنوان آن بسنده شده است.

الکترونیک چاپی

 الکترونیک چاپی خارج از محدوده این مقاله است. اما آن را ذکر می کنیم زیرا ممکن است در آینده صنعت چاپ جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده و اهمیت آن بیشتر از پیش دیده شود.

چاپ سه بعدی

 چاپ سه بعدی در سال های اخیر به صنعت گرافیکی توجه کرده است. هرچند بیشتر حوزه های مرتبط با این تکنولوژی ارتباطی به حوزه چاپ ندارد. تنها به این نکته اشاره می گردد که در بسیاری از مراکز صنعتی چاپ از چاپگرهای سه بعدی برای ساخت قطعات یدکی سنگین ماشین های چاپ فلکسو خود استفاده کرده و با کپی سازی و ساخت قطعات سبک جریان تولید را تسهیل می نمایند.

بسته بندی هوشمند

ترکیب های مختلف چاپ بسته بندی و الکترونیک می تواند یکپارچه سازی شوند تا بسته بندی هوشمندانه ای داشته باشند. مانند بسته بندی هایی دارای ویژگی نورافشانی در بخش های چاپی .

اتوماسیون و روباتیک

 توسعه اتوماسیون تداوم خواهد یافت و بیشتر صنعت چاپ به سمت سیستم های اتوماتیک پیش رفته و کار با اندکی و یا بدون عملیات دستی انجام خواهد شد. روباتیک زمینه ای است که پیشرفتهای مهمی داشته است. یک پیشرفت مهم، روبات هایی است که می توانند در یک محیط انسانی قرار گیرند، کار با خیال راحت در کنار هم با انسان. هنگامی که روبات های صنعتی نباید در یک محل به دور از مردم قرار بگیرند، استفاده از آنها به طور قابل توجهی تغییر خواهد کرد.

چاپ اسکرین

در بسیاری از موارد چاپ دیجیتال جایگزین چاپ اسکرین شده است. به عنوان مثال؛ بزرگترین چاپگر اسکرین روی تابلوهای بیلبورد پس از ظهور چاپ دیجیتال کاملا بلااستفاده مانده است.

بسته بندی

در حال حاضر به کار گیری چاپ دیجیتال برای ظرفیت های محدود بسته بندی و اقلام بسیار کم امکان پذیر است.

گریزی به دستاوردهای دروپای ۲۰۱۶

در دروپای ۲۰۱۶، شاهد معرفی دیجیتال سازی بودیم. همان طور که در دروپا سلطه ماشین های جوهر افشان و دیجیتال را به چشم دیدیم و تقریبا تمامی تامین کنندگان ماشین های متداول چاپ، راهکارهای متعددی را در خصوص چاپ دیجیتال عرضه داشتند تا جایی که ترکیب نوآورانه ماشین چاپ افست و تکنولوژی پیشرفته جوهر افشان را در فرمت (چهارونیم ورقی) از کمپانی هایدلبرگ تجربه کردیم. کیفیت ماشین های چاپ دیجیتال با چاپ افست مطابقت یافته، به طوری که اکنون قیمت تمام شده هر ورق عامل مهم به شمار می رود. در زمینه تولید بسته بندی، ما یک بار دیگر روش های چاپ دیجیتال برای لیبل ها و محصولات بسته بندی را در مقادیر کم و همچنین بسته بندی هوشمند دیدیم.

روش های تولید دیجیتال جدید اجازه می دهد تا تولید بر روی کاغذ، مقوا، پلاستیک و همچنین فویل میسر شود. این روش ها انعطاف پذیری صنعت بسته بندی را نسبت به مشتریان افزایش می دهد و فرصتی برای آزمایش راهکارهای بسته بندی نوآورانه فراهم می کند.

 با روزنامه ها، ما شاهد توسعه دیجیتال بودیم که در آن هر دو کمپانی کانن و HP در حال ارائه تفکر خلاقانه بودند. آنها راهکارهای همه جانبه را مخصوصا برای نسخ کم تیراژ ارائه دادند که برای مثال مناسب برای چاپ در مناطق محصور هستند که اطلاعات طبقه بندی شده بر اساس کدپستی مشترکین تولید و توزیع می گردد. ماشین های این حوزه بر روی کاغذهای معمول ۴۰ تا ۹۰ گرمی روزنامه ها و تا ۱۶۰ صفحه چاپ می کنند.

تولید کنندگان متوجه شده اند که برای جایگزینی ماشین های متداول رول روزنامه که دارای امکانات تولیدی ارزان تر و پرتیراژتر هستند با چاپ دیجیتال که سرعت بسیار پایین تا ۳۲۵ متر در دقیقه و در حدود ۳۰۰۰ نسخه در هر ساعت راه طولانی را در پیش دارند.

اما ماشین های چاپ دیجیتال به راحتی می توانند با محصول نهایی چاپ سازگار شوند، در نتیجه امکان تولید انواع دیگر مواد چاپی، چاپ بروشور، چاپ کارت ویزیت و چاپ کاتالوگ و کتاب ها، مراسلات مستقیم پستی و غیره فراهم می شود. علاوه بر این، در شیفت غروب و ساعات شبانه نیز می توان آنها را برای چاپ روزنامه های کم تیراژ بکار گرفت.

صحافی و عملیات تکمیلی نیز تحت نفوذ عظیم دیجیتال قرار گرفته است. با این حال، تمرکز بر روی دستگاه های چاپ دیجیتال و تعبیه آن در خط صحافی است. به عنوان مثال ماشین های مبتنی بر مفهوم چاپ کتاب بر حسب تقاضا که متشکل از تجهیزات چاپ و صحافی در یک خط هستند و بنا به تقاضا می توان سفارش یک و با چند نسخه ای کتاب و با با حذف تجهیزات صحافی چاپ روی اوراق مجزا را فراهم ساخته و تولیدی سیال را در اختیار می گذارد.

هیچ کس واقعا نگرانی های چاپ دیجیتال را نمی داند، اما همه موافقند که می تواند این صنعت را به طور قابل توجهی تغییر دهد. جالب است که هیچ کس در مورد چگونگی به دست آوردن مشتریان بیشتر برای کسب و کار خود نیز صحبت نمی کند و این بدان معناست که دیجیتال سازی می تواند اکنون این امر را عهده دار شود. همچنین موضوع کلی دیگر، تمرکز تولیدکنندگان ماشین آلات بر روی پایداری محیط زیست است. تجهیزات تولید در آینده باید منابع کمتر و کمتری را از نظر مصرف برق، آب و به ویژه مواد مصرفی را استفاده نمایند.

الزامات کارکنان با چاپ دیجیتال و فرآیند دیجیتال سازی

نمایشگاه های تجاری همچون دروپا نشانگر آن بودند که اکنون در  حال طی طریق آینده هستیم و همچنین آینده نیاز به کارگران چاپ ماهر و تحصیل کرده را ضروری خواهد ساخت. دیجیتالیزه کردن فرایندهای تولید چاپ، پیشرفت را به سوی تلفيق وظایف شغلی بیشتر برای کارکنان این صنعت ارتقاء بخشیده و در آینده کارگر چاپ باید علاوه بر درک گرافیکی خود، دانش مواد، کاغذ، رنگ (جوهرافشان) و همچنین مهارت های کامپیوتری را برای کارکرد تجهیزات دیجیتالی، انجام وظایف عیب یابی و نظارت و کنترل دیجیتالی فرآیند تولید را کسب نماید. این دیدگاهی است که نیازمند همت کارفرمایان برای اصلاح آموزش و ارتقای نیروهای مهارتی خود است.